søndag 10. januar 2010

Ting 20: e-læring

Kan ikke si jeg lærte så fryktelig mye kinesisk den tida jeg brukte på det, men jeg vet at "god dag" blir noe sånt som "ni hao". Men systemet ser for så vidt greit ut, dette ville jeg gitt en sjanse dersom jeg hadde et reellt behov for å lære kinesisk.

Som nettopp eksaminert fjernstudent (avslutta i sommer) er jeg godt kjent med ulike verktøy for e-læring og har hatt både positive og negative erfaringer med slike. Det som ser ut til å gjøre forskjellen er likevel de menneskelige ressursene. Dersom et læringsopplegg blir overlatt til datamaskinen og kursholdere/lærere stoler på at går av seg selv, så gjør det garantert ikke det. Det er mange meget gode verktøy tilgjengelig under 2.0-banneret, men de er bare verktøy og de er avhengige av at folk kan bruke dem, ergo må det følges opp av kvalifiserte folk.

Den største fordelen med 2.0-verktøy fremfor mer tradisjonelle e-læringsverktøyer synes meg å være den økede muligheten for interaksjon med andre elever og lærere. Med IM og chat og kombinasjoner av ulike verktøy har man en større følelse av tilhørighet til en gruppe, selv om man geografisk er spredt over store områder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar